Abordarea cognitiv-comportamentală a tulburărilor de personalitate din cluster-ul A. O perspectivă transdiagnostică

4 Iulie 2021

Obiectivul acestui curs este de a familiariza participanții cu dezvoltările recente în tratamentul tulburărilor de personalitate, din perspectivă cognitiv comportamentală. Ținând cont de faptul că aproximativ 50% dintre clienții evaluați

Detalii curs...

Nume : 

Parolă : 

 














Terapia prin acceptare și angajament (ACT) pentru traumă

Deși prevalența tulburărilor asociate traumei și stresului este relativ scăzută, un număr relativ crescut al clienților care se prezintă la terapie prezintă un istoric de traume sau stres intens și simptome asociate (Devi și colab., 2019; Zhang și colab., 2020). Prezența unei tulburări asociate traumei (ex., tulburare de stres posttraumatic) interferează cu intervențiile și prezice o eficiență mai redusă a acestora, chiar și în cazul în care ele sunt destinate altor tulburări (ex., intervenții pentru episod depresiv major; Friedman și colab., 2012). Chiar și în absența unei tulburări asociate traumei, trăirea unor evenimente traumatice în trecut (ex., maltratare în copilărie) este în mod consecvent asociată cu un risc crescut de dezvoltare a unor tulburări psihiatrice și cu răspuns scăzut la tratamentul tipic pentru acele tulburări (Nanni și colab., 2012; Nelson și colab., 2017). În plus, traumele se asociază cu o probabilitate crescută de a dezvolta comorbidități și cu un prognostic mai prost al tulburărilor dezvoltate (Henriksen și colab., 2015). Aceste date sugerează necesitatea încorporării unor strategii de adresare a evenimentelor traumatice în intervențiile specifice tulburărilor cu care se confruntă clienții cu istoric de traumă.

Terapia prin Acceptare și Angajament (ACT) are un caracter transdiagnostic, are o scurtă durată și este ușor adaptabillă. Așadar, ea poate reprezenta o soluție în acest sens. Datele empirice sugerează că intervenția ACT poate fi eficientă atât pentru tulburări asociate traumei, cât și pentru tratarea altor tulburări în rândul persoanelor care prezintă și un istoric de traumă (Spidel și colab., 2019). Totodată, ACT ar putea crește aderența la intervențiile psihologice focalizate pe traumă, având în vedere că anumite tehnici ACT (ex., difuzie cognitivă, clarificarea valorilor) cresc nivelul de angajare în terapia CBT (Phillips și colab., 2020). Acest aspect este cu atât mai important cu cât studiile arată că deși intervențiile psihologice focalizate pe traumă, precum CBT, pot avea o eficiență crescută, ratele de abandon al terapiei sunt în continuare crescute (Roberts și colab., 2015).

Obiectivul principal al acestui curs este cel de ilustra o serie de aspecte teoretice și tehnici de intervenție specifice ACT, cu aplicații directe în simptomatologia asociată traumei. Dobândirea acestor cunoștințe și abilități ar putea consolida eficiența intervențiilor și ar putea crește aderența la intervențiile focalizate pe traumă. Abordarea traumei ar putea crește eficiența intervențiilor chiar și când acestea se focalizează pe un diagnostic primar nerelaționat traumei.

Tematica cursului:
1. Conceptualizarea ACT pentru traumă și crearea unui context de siguranță
În cadrul acestei teme vom formula conceptualizarea ACT pentru traumă și simptomele asociate acesteia. Totodată, vom ilustra modalități de integrare a conceptualizării specifice ACT în conceptualizarea generală specifică CBT-ului clasic. De asemenea, vom aborda principalele elemente necesare stabilirii unei relații terapeutice adecvate, construirea sentimentului de siguranță (ex., prin evaluarea istoricului de traumă într-o modalitate non-traumatică), creșterea optimismului și stabilirea unor scopuri comportamentale congruente conceptualizării ACT. Vom explora o serie de strategii relevante pentru creșterea expectanțelor privind schimbarea, precum și o serie de tehnici și metafore frecvent utilizate în cazul acestei categorii de clienți.

2. Focalizarea asupra momentului prezent
Vom aborda tehnici pentru creșterea focalizării asupra momentului prezent. Totodată, vom prezenta principii ale analizei funcționale privind reacțiile de distragere, dezangajare, deconectare și disociere. De asemenea, vom ilustra strategii de management al amintirilor și flashback-urilor și de gestionare ale simptomelor intense asociate. În final, vom identifica și blocaje care ar putea să apară în această etapă.

3. Managementul trecutului
Vom prezenta principalele aspecte teoretice relevante și vom exemplifica tehnici specifice ACT pentru gestionarea gândurilor, imaginilor (amintirilor), senzațiilor și emoțiilor intruzive legate de evenimentele traumatice.

4. Expunerea la elementele traumatice
Vom prezenta modalități de adaptare a expunerii astfel încât să fie compatibilă cu principiile ACT. Totodată, ne vom focaliza asupra aspectelor ce țin de personalizarea acesteia în funcție de caracteristicile clientului cu care lucrăm și strategii de gestionare ale dificultăților care pot apărea frecvent în timpul expunerii (ex., furie, rușine). Vom ilustra modalități de armonizare ale acestei tehnici cu acceptarea și vom explora o serie de tehnici utile pentru reducerea impactului coșmarurilor.

5. Focalizare pe schimbarea viitorului
În cele din urmă, vom aborda o serie de strategii care vizează creșterea posttraumatică. Vom exemplifica tehnici suplimentare de clarificare și utilizare ale valorilor pentru creșterea motivației de schimbare, precum și modalități de realizare ale unor planuri de acțiune.

În final, vom aborda principalele bariere care pot interfera cu schimbările dezirabile prin prisma obiectivelor clientului și modalitățile prin care acestea pot fi depășite.
 

Grup țintă: psihologi, psihoterapeuți, studenți sau persoane aflate în formare. Cunoașterea principiilor abordărilor CBT clasice, respectiv ACT reprezintă un avantaj, dar nu constituie un prerechizit obligatoriu.

 Formatori:
Oltean Lia-Ecaterina - psiholog clinician și psihoterapeut, este supervizor în psihoterapii cognitive și comportamentale. Este licențiată în Psihologie (2012) și absolventă a masteratului de “Psihologie Clinică, Consiliere Psihologică și Psihoterapie” (2014), din cadrul Universității Babeș-Bolyai. Începând din anul 2013, își desfășoară activitatea în cabinetul său individual, lucrând pe aspecte ce țin de dezvoltarea personală, dar și intervenția în patologie, mai ales în rândul adulților. Printre problemele abordate în practica clinică se numără tulburările afective, tulburările anxioase, tulburările psihotice, alimentare și cele de personalitate. Lia îmbină practica clinică cu activitățile de cercetare. În prezent, este doctorand al Școlii Doctorale “Psihodiagnostic și Intervenții Psihologice Validate Științific”, în cadrul Universității Babeș-Bolyai. Interesele ei de cercetare vizează legătura dintre adversități în copilărie și psihopatologie, mecanismele implicate în această relație, precum și emoțiile pozitive și reglarea acestora.


Radu Șoflău - psihoterapeut cognitiv-comportamental și lect. univ. dr. în cadrul Universității Babeș-Bolyai. A absolvit programul de licență în Psihologie (2011), iar mai apoi programul de master în “Psihologie Clinică, Consiliere Psihologică și Psihoterapie” (2013), în cadrul aceleiași universități. Pe parcursul anilor, Radu și-a desfășurat activitatea în cadrul Clinicii Universitare de Psihologie Psychtech, iar mai apoi în cadrul cabinetului său individual. Practica sa clinică se axează preponderent pe intervenții în psihopatologie (ex., tulburări afective, anxioase, alimentare, personalitate) destinate adulților. Totodată, Radu desfășoară activități didactice și de cercetare. Interesele sale de cercetare vizează testarea asocierilor dintre diverși factori cognitivi și psihopatologie, investigarea eficienței intervențiilor cognitiv-comportamentale, precum și identificarea predictorilor eficienței acestor forme de terapie.

10 credite COPSI


Înscrieri: AICI

Data:
06.11.2021 – 10:00-16:00
12.11.2021 – 16:00-18:00

Durată: 8 ore online/ față în față și 2 ore de activitate independentă supervizată

Taxa va fi achitata cu OP în contul APCCR
Asociaţia de Psihoterapii Cognitive şi Comportamentale (APCCR)
CUI: 13519094
Nr. cont: RO72 BTRL 0130 1205 9213 89XX
Banca Transilvania, Cluj Napoca

Data: 6 Noiembrie 2021
Locatie: Online
Pret:  500 RON